Algemeen, Jeugdwet, Wmo|

Wat hebben gemeentes en regio’s nodig om te identificeren waar zij staan, wat hun ambities zijn en wat daar eventueel voor moet gebeuren met betrekking tot inkoop in het sociale domein? Deze drie vragen vormen de kern van het white paper
Herkenbare ontwikkelingsfasen bij het verbeteren van inkoop in het sociale domein van SIOO.

Vragen

De berichten in de media over tekorten in Jeugdzorg, hoge administratieve lasten, wachtlijsten en carrousels van patiënten die van zorgaanbieder naar zorgaanbieder gaan, leiden tot vragen bij gemeenten en de samenwerking met zorgaanbieders. Deze vragen gaan onder meer over moeizame samenwerking tussen zorgpartijen, de kwaliteit van aanbieders, financiële tegenvallers door hogere zorgvragen dan verwacht, informatievoorzieningen die niet gekoppeld zijn aan doelen. Maar er spelen ook vragen over het niet in gesprek komen met aanbieders om samen de zorg te verbeteren en te innoveren en het niet goed samenwerken van beleid, inkoop, contractmanagement en politiek. Een aantal inkoopregio’s heeft te maken met gemeenten die er uit stappen.

Handvat

Met het Ontwikkelingsmodel Inkoop in het sociale domein geeft SIOO een handvat aan organisaties om betere zorg aan te bieden. Het onderzoek is gedaan in samenwerking met de inkoopgroep West-Brabant West en er zijn gesprekken gevoerd met onder meer de regio’s Twente, Friesland en Utrecht.

In het white paper ontdek je:

  • hoe het speelveld van inkoop in het sociale domein eruit ziet;
  • de kenmerken van een aantal voorbeeldregio’s (‘wegbereiders’) en de betrokkenen in hun speelveld;
  • het ‘Ontwikkelingsmodel Inkoop in het sociale domein’ van SIOO en de totstandkoming daarvan;
  • hoe je als organisatie dit model alshandvat kunt gebruiken voor het bieden van betere zorg.

Ga naar de originele bron

Dit is een bijdrage van Sioo

 

 

 

 

 

 

 

 

Reacties zijn uitgeschakeld

Close Search Window